The Shah Amanat 
Bridge



The Shah Amanat Bridge is built on the Karnafuli River in Chittagong district of Bangladesh and it is the third bridge over the Karnafuli river. Chittagong is the second largest city in Bangladesh. It is also known as the Karnafuli Bridge. The Shah Amanat Bridge in Bangladesh is the first major reliant on it. The bridge is located on the number one busiest national highway in Bangladesh. The Shah Amanat Bridge connects the southern part of Chittagong to Cox's Bazar and Hill District and Bandarban. The bridge is 950 meters in length and 10 meters in width, consisting of three hundred meters outward main river spans, two 115 meter side spans and 130 meter approach viaduct portion of the Karnaphuli River in Chittagong. It was built on the 2006. The bridge was officially opened on 4th September and was shortlisted for 2010 awards for the BCI International Project that year. Construction cost of The Shah Amanat Bridge: US $ 45 million ($ 29 million).


The Shah Amanat Bridge the prestressed concrete box girder deck was constructed by the balanced cantilever technique. Seismic devices were provided at each of the four piers to transfer loads from deck into the substructure. The crossing carries two full lanes (3.65m wide) and two narrow (1.65m wide) lanes of traffic on each carriageway as well as providing access for pedestrians.


The Shah Amanat Bridge rendel was appointed by the China Major Bridge Engineering Company (MBC) to design the bridge, incorporating innovative design techniques and using the latest software, particularly in relation to the cable supported structure and seismic design. We completed the detailed design, supervised the critical aspects of ground investigation and had ongoing involvement on site in providing technical advice during construction.


Note: The Shah Amanat Bridge of economic progress between dreams and possibilities.


#shahamanatbridge #chittagong #bangladesh #fakhrulalam #bd #economic #development #mojorbridge #karnafuli #constrction #bandarban





শাহ্ আমানত সেতু


শাহ্ আমানত সেতুটি বাংলাদেশের চট্টগ্রাম জেলার কর্ণফুলি নদীর উপর নির্মিত এবং কর্ণফুলি নদীর উপর এটি তৃতীয় সেতু। চট্টগ্রাম বাংলাদেশের দ্বিতীয় বৃহত্তম শহর। এটি কর্ণফুলি সেতু নামেও পরিচিত। বাংলাদেশে শাহ্ আমানত সেতু প্রথম তার নির্ভর বড় সেতু। এই সেতু বাংলাদেশের এক নম্বর ব্যস্ততম জাতীয় হাইওয়ের উপর অবস্থিত। শাহ্ আমানত সেতুটি চট্টগ্রামের দক্ষিণ অংশ কক্সবাজার পার্বত্য জেলা এবং বান্দরবনকে সংযুক্ত করেছে। সেতুটি ৯৫০ মিটার দৈঘ্য এবং প্রস্থ ১০ মিটার, যা চট্টগ্রামের কর্ণফুলী নদীর প্রশস্ত তিনশো মিটার বহির্মুখী মূল নদীর স্প্যান, দুটি ১১৫ মিটার পাশের স্প্যান এবং ১৩০ মিটার অ্যাপ্রোচ ভায়াডাক্ট অংশ নিয়ে গঠিত। এটি ২০০৬ সালে নির্মিত হয়েছে। এই সেতুটি আনুষ্ঠানিকভাবে 8 ই সেপ্টেম্বর ২০১০ এ খোলা হয়েছিল এবং সেই বছরের বিসিআই আন্তর্জাতিক প্রকল্পের ২০১০ পুরষ্কারের জন্য শর্টলিস্ট করা হয়েছিল। শাহ্ আমানত সেতুর নির্মাণ ব্যয়ঃ ৪৫ মিলিয়ন মার্কিন ডলার (২৯ মিলিয়ন ডলার)।


শাহ্ আমানত সেতু প্রিস্ট্রেসড কংক্রিট বক্স গার্ডার ডেক ভারসাম্য ক্যান্টিলিভার কৌশল দ্বারা নির্মিত হয়েছিল। কাঠামোতে ডেক থেকে বোঝা স্থানান্তর করার জন্য চারটি পাইয়ারের প্রতিটিটিতে সিজমিক ডিভাইস সরবরাহ করা হয়েছিল। ক্রসিংটিতে প্রতিটি গাড়িবাহী পথে দুটি পূর্ণ লেন (৩.৬৫ মি প্রশস্ত) এবং দুটি সরু (১.৬৫ মিটার প্রশস্ত) ট্রাফিক পাশাপাশি পথচারীদের জন্য অ্যাক্সেস সরবরাহ করা হয়।

 
শাহ্ আমানত সেতু ব্রিজটি ডিজাইনের জন্য চীন মেজর ব্রিজ ইঞ্জিনিয়ারিং সংস্থা (এমবিসি) দ্বারা রেন্ডেলকে নিয়োগ করা হয়েছিল, উদ্ভাবনী নকশাকৌশল যুক্ত করে এবং সর্বশেষতম সফ্টওয়্যার ব্যবহার করে, বিশেষত কেবল সমর্থনযোগ্য কাঠামো এবং ভূমিকম্পের নকশার ক্ষেত্রে। আমরা বিশদ নকশা সম্পন্ন করেছি, স্থল তদন্তের সমালোচনামূলক দিকগুলি তদারকি করেছি এবং নির্মাণের সময় প্রযুক্তিগত পরামর্শ দেওয়ার ক্ষেত্রে সাইটে চলমান জড়িত ছিল।


নোটঃ শাহ্ আমানত সেতুটি স্বপ্ন ও সম্ভবনার মাঝে অর্থনৈতিক অগ্রযাত্রার সেতুবন্ধন।


Post a Comment

If you have any information to know ? Please comment.

Previous Post Next Post